Velkommen til Aunslev Børnehus
Vi vil gerne byde jer velkommen i Aunslev Børnehus. Her kan I læse lidt om, hvad vi er for en vuggestue, hvordan vi arbejder og hvilke overvejelser, som ligger bag.
Aunslev Børnehus er en integreret daginstitution.
Vores åbningstider er:
Mandag –Torsdag 6.00 - 16.45
Fredag 6.00 – 16.30
Der serveres morgenmad fra 6.20 - 7.15
Telefonnumre:
Børnehuset: 63 33 70 54
Sommerfuglene: 63 33 76 81
Mariehønsene: 63 33 76 80
Når i afleverer og henter jeres barn, er det vigtigt at I og jeres barn siger goddag og farvel til et personale.
Aula
I Nyborg kommune benytter vi Aula som vores kommunikationsplatform. Inden i afleverer jeres barn hos os, er det vigtigt at i udfylder kontaktinformationer, stamkort mm. på Aula. Dette er vigtigt, for at vi kan få fat i jer, hvis der er eller sker noget med jeres barn.
På Aula er det muligt at skrive daglige beskeder til personalet vedrørende jeres barn.
Sådan logger du på Aula.dk
- Gå til www.Aula.dk
- Vælg ”forælder”
- Log ind med dit ”UNI-login”
Første gang du logger på Aula, skal du også bruge dit NemID.
Det er også muligt at hente appen, søg på ”aula for forældre” i App store eller Google Play.
Aula appen giver dig adgang til de samme funktioner som du finder på aula.dk.
Hverdagens program i vuggestuen
Aunslev Børnehus åbner kl. 6, hvor vi er i køkkenet indtil ca. kl. 7:30
Kl. ca. 7:30 går vi i vuggestuen, hvor alle er sammen på en stue indtil kl. ca. 8:00
Kl. ca. 8:00 deler vi os på to stuer.
Kl. 8.30-9 spiser vi formiddagsmad - vi henviser til at I ikke afleverer i det tidsrum J
Kl. 9-10.30 Aktiviteter – legeplads
Kl. 10.30 spiser vi madpakker
Kl. 11.20-12 putter vi børn.
Vi er sammen på én stue mellem ca. kl. 12-14
Kl. ca. 13.30 deler vi os på 2 stuer, og vi går vi i gang med eftermiddagsmaden
Derefter fri leg
Vi samles ca. kl. 15.30 på en stue, i køkkenet eller på legepladsen.
Normering
Vi er i vuggestuen normeret til 20 børn, samt 6 faste personaler og en studerende, fordelt på to stuer – Mariehønsene og Sommerfuglene.
I perioder kører vi med merindskrivning, her tilpasses personale ressourcerne altid, så det svarer til børnetallet. Merindskrivningen er for en periode, hvor der er færre børnehavebørn.
Vi har et krybbe-rum, hvor der er plads til sovebørnene. For at have sovepladser til alle, når vi har merindskrivning, sover de ældste på madrasser inde på Mariehøne-stuen.
Vuggestuen
For nye vuggestuebørn er det væsentligt, at dagene ikke bliver for lange den første tid. Børn har forskellige behov, men generelt vil vi anbefale, at I som forældre har tid til at være til stede de første dage.
Herefter aftaler I med stuens personale, hvordan den videre indkøring skal være. Personalet vil ved opstart snakke med jer om barnets vaner f.eks. soverytme, tiden fra fødslen til nu, madvaner eller andet, som kan være relevant at tage hensyn til, for at gøre opstarten af jeres barn så god som muligt.
Vi vægter samarbejdet mellem dagtilbud og forældre meget højt. Dette indebærer den gode kommunikation mellem vuggestuen og hjemmet. Hvis jeres barn fx har sovet dårligt om natten, spist lidt morgenmad, eller andet der kunne være relevant for barnets dag, er det vigtigt at i fortæller os det om morgenen. Det er også muligt at ringe herop, eller give en besked via Aula. På den måde kan vi hurtigere støtte op om jeres barns behov og være med til at give jeres barn en god dag. Dette vil være med til at understøtte jeres barns udvikling og trivsel gennem hele dets vuggestuetid.
I vil opleve at personalet sidder meget på gulvet, da vi arbejder ud fra teorien om tryg tilknytning samt den sikre base. En tryg tilknytning er med til at give høj selvtillid, mindre hjælpeløshed og større beredskab til at indgå i tilfredsstillende relationer med andre mennesker, der udgør en tryg base, hvorfra man kan undersøge verden, og hvortil man kan søge tilbage, når man bliver urolig, ked af det eller træt.
Vi arbejder med selvhjulpenhed - børnene øver f.eks. selv at stille madkasser og service på rullebordet og vi øver at de selv hjælper til med at tage tøj og overtøj af og på.
Vi har meget fokus på at følge barnets spor, og derfor planlægger vi ofte dagens aktiviteter/leg løbende. Vi ser på hvad jeres børn viser interesse for, og fortsætter i det spor, det er med til at understøtte børnenes nærmeste udviklingszone.
Vi har fokus på de sociale kompetencer, relationerne børn imellem samt relationen mellem voksne og børn.
Hvad vil det sige at barnet bliver selvhjulpen:
- Selv gå ind i vuggestuen
- Have styr på og genkende madkasse, tøj, taske, stol m.m.
- Selv åbne og pakke sin mad ud
- Tage både tøj, overtøj og sko af og på
- Hjælpe til ved bleskift og toiletbesøg
- Selv kravle op og ned af stolen, i krybben og på puslebordet
- Selv hente deres madpakke og sætte den tilbage i køleskab
- Når vi går tur, at alle kommer ned og går/kravler.
- Vi bruger tid på at lære børnene at vaske hænder inden spisning og efter toiletbesøg
Når vi føler at det enkelte barn er klar samt viser interesse, øver vi i samspil med barnet, at barnet begynder at sidde på wc.
Hvad gør det ved barnet at blive selvhjulpen
Ved at styrke barnets selvhjulpenhed, støtter vi barnet i dets selvstændighedsudvikling og på den måde gøres barnet aktivt i forhold til sig selv. Når barnet lærer at tage ansvar for sig selv, vil det også påvirke barnets selvforståelse, selvtillid og selvværd.
Børnefællesskaber
Personalet sætter rammerne for børnefællesskaber i vuggestuen og det er her at leg, dannelse og læring udvikles. Relationer og venskaber er afgørende, hvis barnet skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til.
Vi inddeler bl.a. børnene i mindre grupper, når vi spiser, leger og er på tur.
Børn tænker i fællesskaber, og deres identitet og selvværd skabes gennem relationer til andre børn og voksne.
Legens betydning
I dagligdagen vægter vi legen højt, det er gennem leg at børn erfarer verden og derigennem læring.
- Det er her man lærer at inddrage andre i leg
- Vente på tur
- Give plads til andre
- Koncentration og fordybelse
- Genkendelighed/gentagelse
- Spejling i både voksne og børn
- Det er i fællesskabet og relationen at børnene udvikler sig
- Det handler om at lære de sociale spilleregler at kende
- Hvordan leger man, hvordan byder man ind til leg
Vi hjælper det enkelte barn ved at sætte ord på egne eller andres følelser og initiativer, så man mærker sig selv og tør sige til og fra. Samtidig er det med til at styrke børnenes sproglige udvikling.
Sygdom
Vi ringer efter jer når jeres barn er syg. Det er jeres opgave, at finde en løsning på hvem der henter jeres barn. Når vi har snakket med en forældre, ringer vi IKKE videre til den anden forældre, det skal i selv. Det er ikke vores opgave, da vi skal være sammen med jeres barn - der går et personale fra når et barn er syg.
”Et barn i god trivsel”
Det er, når et barn har overskud til at kunne deltage på lige vilkår med de andre i dagens aktiviteter. Skulle der være afvigelser i søvn eller spisning er det vigtigt, at i informerer os om morgenen. Skulle det glippe, så send en besked på Aula. Vores kommunikation er vigtig for jeres barns trivsel. På den måde kan vi hurtigere understøtte jeres barns behov. Dog kan manglende trivsel også være et tegn på at jeres barn bare ikke er frisk, på trods af manglende feber. Vi ringer til jer hvis jeres barn ikke trives, det er hårdt for dem at være her, hvis de ikke har det godt. Vi kender jeres børn – vi kan se hvis de ikke har det godt. Vi ringer aldrig for sjov.
Tydelig voksen
Jeres børn har brug for tydelige voksne. Når i hører at vi bruger en sætning som: Jeg vil ha’…. Eller Stop – jeg vil ha’… Er det for at guide barnet i den retning vi gerne vil have dem. Kort og præcist – mere kan jeres barn ikke forholde sig til.
Lad vær med at stille spørgsmål til jeres barn, hvis det omhandler noget i vil have de skal. Fortæl jeres børn hvad i gerne vil have de gør – fremfor hvad de ikke må. Børn hører ikke ordet ikke.
Mad og maddage
Børnene skal have madpakker med hver dag. Børnene skal desuden medbringe et stykke brød, som er let tilgængeligt til formiddagsmad, som ligges i skuffen i køleskabet.
En gang om måneden, har vi maddag, børnene laver maden sammen med de voksne fra stuerne og prisen er 10 kr. pr. gang i vuggestuen.
Fødselsdage
Vi fejrer børnenes fødselsdag heroppe. Vi aftaler en dato sammen med jer, og i er velkommen til at deltage hvis i har lyst og mulighed. Vi synger fødselsdagssang, og barnet får en gave.
Aftal med personalet hvad i har lyst til at medbringe.
I er altid velkomne til at henvende jer til personalet ved yderligere spørgsmål.
Sut
Vi vil gerne henstille til at i tænker over hvor meget og hvorfor jeres barn har sutten i munden. Sutten er med til at forsinke jeres barns sproglige udvikling. Vi ser at mange børn har sut i munden ved aflevering og afhentning. Vi tænker at det ofte er blevet en dårlig vane, så vi håber at i vil stoppe op og tænke over om det egentlig er nødvendigt. Vi bruger sjældent sutten heroppe, vi ser helst at vi kan trøste jeres barn uden brug af sut. De fleste børn har primært kun sutten heroppe når de sover.
Enkelte børn har i perioder et andet behov, og derfor laver vi også nogle gange andre aftaler med jer ved fx aflevering, hvis vi kan se at det er til gavn for det enkelte barn.
Tøj og bleer
Undertøj – alle børn skal have body eller underbukser på. En ble er børnenes toilet, og bodyen er undertøj. Den hjælper samtidig med at holde på bleen, så der sker færre uheld. Vi vil gerne have at alle børn fra ca. 2 år, har underbukser på (INGEN BODY) så børnene selv kan hjælpe til på badeværelset.
Skiftetøj og overtøj, det er jeres ansvar at vi har hvad jeres barn skal bruge heroppe. Vi har en planche hængende ude bag døren i den første garderobe, til inspiration om hvad det er vi rigtig gerne vil have her, efter årstid.
Hvis vi mangler tøj, overtøj eller andet som jeres barn har brug for, så ringer vi efter jer, og forventer at i kommer med det. Det er jeres ansvar at jeres barn har hvad det skal bruge heroppe, vi har ikke ”låne-tøj” i daginstitutionen, og det er ikke tilladt at låne fra andre.
Er du/I utilfredse eller undrende over noget, vil vi helst høre det fra jer, så kom og spørg! Vi vil rigtig gerne have en god dialog og godt samspil med jer omkring jeres barn. En god udvikling, skabes bedst i samspil og tillid. J
Forældretjek-liste
Vi har lavet en forældretjekliste, som vil være til gavn i vores daglige arbejde, og lette vores arbejdsgang.
- Husk at tjekke jeres barn/børn ind og ud på skærmen.
- Husk at sige goddag og farvel til et personale.
- Husk at skrive navn i alt – tøj, fodtøj, sut, overtøj, madkasse mm.
- Sørger for at der er passende skiftetøj i den rigtige størrelse
- Når der kommer noget med hjem, skal der fyldes op retur
- Overtøj, tøj og fodtøj efter årstiden
- Tøjet skal være passende i størrelsen, så børnene kan røre sig og selv tage det på
- Fodtøjet skal være praktisk, sidde godt og kunne løbes og leges i, samt let at tage på for børnene
- Det skal altid være regntøj og gummistøvler i garderoben
- Om sommeren skal i sørge for at jeres barn har solcreme på hjemmefra, vi sørger for det resten af dagen
- Tjek op på om der er bleer mm. på badeværelse mindst én gang om ugen
- Sutter og savlesmæk
- Madpakke
- Husk i skal selv skifte sengetøj i krybben eller på madrassen en gang om måneden
- Vask hænder på jeres barn hver morgen, inden i går ind på stuen